Poprzednie edycje kongresu

Relacja z III Kongresu MODERN WAREHOUSE 2011

Wścieknijcie się!

„Jeśli się nie wściekniecie, to nie zmienicie niczego w swojej firmie, w swoim zespole, w organizacji pracy – przekonywał Marek Skała, gość specjalny III Kongresu Modern Warehouse, który gościł w 16 i 17 listopada 2011 r. w warszawskim hotelu Cortyard by Marriot. - Wściekłość to bowiem pierwszy krok do zmiany.” Czy III edycja Kongresu Modern Warehouse zmieniła coś w jego prawie 300 uczestnikach?

– To była naprawdę „mocna rzecz” – mówił o wystąpieniu Marka Skały ze Stowarzyszenia Profesjonalnych Mówców w Polsce Ryszard Petrykowski, prezes Polskiego Stowarzyszenia Menedżerów Logistyki. – Po pierwsze, dla „wściekniętych”, a po drugie, ilustrowana była rysunkami Andrzeja Mleczki. Innymi słowy, przedstawione zostało niedoceniane znaczenie emocji w naszych wyborach i sposobach działania.

A sposobów działania w branży logistycznej przytaczano w trakcie Kongresu bardzo wiele. Bartosz Jacyna z firmy Logisys, która była partnerem głównym merytorycznym tegorocznej edycji Kongresu, zaprezentował wyniki badania Panelu Polskich Menedżerów Logistyki. Okazuje się, że zaledwie w co dziesiątej firmie logistyką zajmuje się osoba z zarządu, a w co drugiej jest ona rozbita na różne działy, co przekłada się bezpośrednio na rolę logistyki w polskim biznesie. Takie wyniki zaskoczyły uczestników wykładu:

– Moim zdaniem konieczna jest akceptacja faktu wspierającej funkcji logistyki i skuteczna komunikacja we wszystkich kierunkach – twierdzi Ryszard Pietrykowski. – A zacząć zmiany jest najlepiej... od zaraz i od siebie – dodał.

Wiele miejsca poświęcono także relacjom działu logistyki z innymi działami w firmie. Przytaczano przykłady konfliktów interesów, jakie pojawiają się we współpracy z handlowcami czy produkcją oraz niepokojące opinie, że do końca nie wiadomo, czym zajmuje się logistyka i dlaczego generuje koszty. Jest to zresztą jedna z barier jej rozwoju, o których mówił Artur Stoliński, dyrektor Centrum Logistycznego Żabki Polskiej, na co dzień zarządzający setkami osób.

W trakcie Kongresu nie zabrakło też tematów związanych z optymalizacją kosztów. Roland Żabierek, dyrektor oddziału firmy Linde Material Handling Polska (która była partnerem strategicznym Kongresu), prezentując ekonomiczne aspekty eksploatacji wózków widłowych, przedstawił przykłady konkretnych rozwiązań w wózkach Linde, które pozwalają na oszczędności podczas użytkowania widlaków. Jego wystąpienie można by podsumować krótko: czy naprawdę stać nas na tani wózek?

I podobnie w przypadku automatycznych systemów składowania. Mówili o nich Maciej Sierputowski, dyrektor firmy Kardex Polska, oraz Andrzej Michalski, dyrektor handlowy ds. systemów automatycznych z firmy Mecalux. Skoncentrowali się oni nie tylko na możliwościach nowoczesnych systemów, ale także – pod wpływem pytań z sali – o potencjalnych zagrożeniach, takich jak choćby awaria prądu. Bardziej szczegółowe pytania dotyczące wyposażenia konkretnych obiektów, wymagały już jednak konsultacji indywidualnych w kuluarach.

Mocnym elementem Kongresu był też wątek międzynarodowy. Aleksander Zacirka, dyrektor TLI GEFCO Polska, podzielił się doświadczeniami, jakich nabrał w Południowej Afryce, na temat efektywnej dystrybucji, która czasami w przypadku obsługi tamtejszych szpitali decydowała o życiu przebywających w nich ludzi. Z kolei Katarzyna Fenslau, menedżer logistyki z firmy Husqvarna, mówiła o zderzeniu polskiej kultury z niemiecką, japońską i szwedzką w trakcie przebudowy logistyki magazynowej i produkcyjnej.

Także Krzysztof Kubit, członek zarządu spółki Variant, w wystąpieniu pt. „Uwaga, dostawa z Chin! Kształtowanie polityki zapasów i dostaw z Dalekiego Wschodu na przykładzie szyb samochodowych” mówił o zagrożeniach we współpracy z zagranicznymi, konkretnie azjatyckimi kontrahentami. Broniła ich z kolei Dorota Raben, ekspert logistyczny, która również ma – ale bardziej pozytywne niż jej kolega – doświadczenia w zarządzaniu chińskim zespołem.

W duchu sportowym

Z pełną akceptacją został przyjęty punkt specjalny programu merytorycznego pierwszego dnia Kongresu – wręczenie dyplomu osobom wyłonionym w ramach „100 twarzy polskiej logistyki”. Kongres zgromadził bowiem wielu laureatów plebiscytu opublikowanego w poprzednim wydaniu magazynu „Logistyka a Jakość”, przez co stał się okazją do jeszcze większego zintegrowania środowiska logistycznego.

Niewątpliwą atrakcją był też pierwszego dnia bankiet, który odbył się w duchu rywalizacji. Po raz pierwszy towarzyszył mu Ogólnopolski Turniej Piłkarzyków Logistyków, który cieszył się tak dużym zainteresowaniem, że rozgrywki trwały przez wiele godzin pod okiem Pawła Jóźwiaka, prezesa Polskiego Związku Piłki Stołowej, oraz Agaty Ćwiąkały, mistrzyni Polski i Świata w piłkarzykach. Każdy z uczestników turnieju otrzymał piłeczkę z jej autografem, a dwuosobowe drużyny, które zajęły dwa pierwsze miejsca – nagrody. Firma Dachser zasponsorowała dla zwycięzcy torby podróżne, Solideal przyznał za drugie miejsce zestaw toreb i gadżetów firmowych, a Continental, w ramach obchodów 100-lecia firmy, za trzecie miejsce ufundowała markowy długopis i szampan. Zwycięzcami zostali Bartosz Jacyna i Łukasz Musialski, którzy, jak zdradzili już po turnieju, przygotowywali się do niego przez kilka ostatnich tygodni. Dla najbardziej wartościowego gracza Wydawnictwo Forum Press ufundowało jeden dzień szkoleniowy w Ośrodku Doskonalenia Jazdy Tomasza Kuchara. Także w tym przypadku zwycięzcą okazał się Bartosz Jacyna.

To nie jedyne nagrody, które można było zdobyć. Aby wygrać nowoczesny iPad 2, wystarczyło wypełnić formularz konkursowy, na podstawie którego przedstawiciel organizatora oraz firmy ISL, jej sponsora, wyłoniła najlepszą odpowiedź na zadane w formularzu pytanie. Najbardziej nowatorskiej odpowiedzi udzielił Dariusz Starnowski z firmy ADEXTRA.

 

Fotogaleria: